Sivullinen neuvoi iäkästä miestä maksuautomaatin käytössä, koska ABC:n myyjät kieltäytyivät auttamasta.

Sattumalta tilannetta todistanut Sami Saarinenkertoo hämmästyneensä liikenneaseman henkilökunnan käytöksestä.

Saarinen pysähtyi eilen maanantaina turkulaiselle ABC-asemalle tankkaamaan ja tekemään pari ostosta, kun hän huomasi iäkkään pariskunnan kiertämässä bensamittareita.

Noin 80-vuotias mies käveli keppiinsä tukeutuen sisään ja sattui kassajonossa Saarisen eteen. Tiskille päästyään mies tiedusteli myyjältä, voisiko joku auttaa häntä tankkaamaan, koska hän ei osannut käyttää maksuautomaattia.

- Naismyyjä kassalla huutaa miesmyyjälle, että ehtiikö tankkaamaan. Miesmyyjä takaisin kovalla äänellä: Tämä on itsepalveluasema! Naismyyjä (sanoo) aika ynseästi herralle, että nyt ei ketään ehdi auttamaan, Saarinen kuvaa tapahtumaa omilla Facebook-sivuillaan.

Tapaus lähti nopeasti leviämään sosiaalisessa mediassa.

Asema ilman huoltoa

Saarinen, 34, kertoo Iltalehdelle puuttuneensa tilanteeseen, koska hänestä vanhempien ihmisten auttaminen kuuluu jo käytöstapoihin.

- Vanhan ihmisen on vaikea hahmottaa korttiautomaatteja. Sitten tulee tällaista törkeää palautetta, että tämä on itsepalveluasema, hän ihmettelee.

Kuljetusalalla työskentelevä Saarinen kertoo, että hänen omat vanhempansa ovat pitäneet huoltoasemaa 27 vuotta.

- Käsitän huoltoasema-sanan niin, että siellä myydään polttoainetta. Typerää, että kaikki menee itsepalveluksi.

Saarinen sanoi myyjälle pari valittua sanaa, jätti omat ostoksensa tiskille ja lähti auttamaan miestä tankkauksessa. Vanhus kertoi hänelle tankkaavansa vasta kolmatta kertaa tänä vuonna ja että tällä kertaa oli pakko päästä vaimon kanssa lääkäriin.

Saarisen mukaan ABC-aseman myyjät eivät ilmestyneet auttamaan tilanteessa. Vanhus sen sijaan kiitteli saamastaan avusta.

Hän ei halua tarkentaa, mistä Turun ABC-asemasta oli kyse, koska kyseessä oli yksittäisten, melko nuorten myyjien virhe.

Ketju pahoittelee

Iltalehden tavoittama S-ryhmän ABC-ketjujohtaja Antti Heikkinenpahoittelee tapausta "äärimmäisen valitettavana". Tapaus tuli hänenkin tietoonsa sosiaalisen median välityksellä.


Heikkisen mukaan tapauksesta aiotaan ottaa oppia ja hyödyntää sitä henkilökunnan kouluttamisessa. Jos henkilökuntaa on paikalla vähän, apua voidaan tarjota pienellä viiveellä.- Tässä ei missään tapauksessa ole toimittu ketjun pelisääntöjen mukaisesti. Pelisilmää pitäisi aina olla. Nöyrät anteeksipyynnöt koko ketjun puolesta kyseisestä tapahtumasta, hän sanoo.

- Meillä asiakkaat ovat ykkösprioriteetti. Kyllä me olemme palveluyritys, jonka tehtävänä on asiakaspalvelu, hän lupaa.

ABC-ketju paniikissa: etsii huonosti kohdeltua asiakasta

Lehtikuva
ABC-ketju paniikissa: etsii huonosti kohdeltua asiakasta
S-ryhmän ABC-huoltoasemaketju etsii iäkästä miestä, jota ketjun myyjät kohtelivat alkuviikosta huonosti turkulaisessa liikennemyymälässä. Asiasta noussut kohu osuu pahaan aikaan, sillä ABC haluaa nyt korostaa hyvää palvelua.

Iltalehti kertoi tänään, että ABC-ketjun myyjät eivät auttaneet iäkästä miestä tankkaamaan, vaikka hän ei yksin osannut käyttää maksuautomaattia. Iltalehden mukaan myyjät olivat kieltäytyneet avusta, koska ABC on itsepalveluasema.Taloussanomat
16.10.2013 15:24
47

ABC-ketju haluaa esittää miehelle pahoittelunsa ja hyvittää aiheutuneen mielipahan. Ketju toivoo, että asiasta tietävät lähettäisivät asiakkaan yhteystiedot Facebookissa.

Ketjun johtaja Antti Heikkinen on tiedotteessa pahoillaan tapahtuneesta.

– Julkisuuteen noussut tapahtuma on ikävä. Vielä harmillisempaa se on siksi, että olemme juuri siirtymässä ABC-ketjun kasvun kaudesta uuteen vaiheeseen, jossa korostamme ensiluokkaisen palvelun merkitystä, Heikkinen sanoo tiedotteessa.

Aiemmin tänä vuonna pikaruokaketju Hesburger aiheutti paheksuntaa, kun yhtiön turkulaisen ravintolan työntekijät kieltäytyivät soittamasta taksia ja antamasta jääpaloja pyörtyneelle vanhukselle.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/16/abc-ketju-paniikissa-etsii-huonosti-kohdeltua-asiakasta/201314400/304